I´m a Highly Sensitive Person

 
 
Jag funderade mycket på detta när jag växte upp och det har säkert spelat en stor roll vid mitt insjuknande av ätstörning när jag var 14, skulle fylla 15 år.
Jag märkte tidigt att jag var inte som mina vänner, inte utstående på något sätt men jag kände ingen tillhörighet någonstans. Jag hade få och nära vänner, som jag idag också kan tänka mig är HSP personer, vi föstod liksom varandra. Jag har alltid känt mig onormal och ofta utanför. Jag ville snabbt ha nya utmaningar, jag blev snabbt uttråkad, hade svåra sömnproblem, minne som en stjärna.. verkligen. One of a kind, still am.
 
Allting jag har känt har jag känt ett djup av som alltid varit så svårt att beskriva, här gör sig mitt IQ och EQ en fantastisk kombination tillsammans.. vilket jag har förstått idag, 14 år senare, allt jag tar mig an gör jag med en brinnande glöd och har en fruktansvärd noggrannhet i allt jag gör.
När jag kommer in i ett rum så känner jag inte bara värme och glädje, jag kan även känna om personen som sitter jämte mig är nervös eller missmodig på något sätt. Jag känner ofta av andlig närvaro i form av känslor och inte bilder. Men det är inte bara känslor jag får in, jag tar in varje detalj i rummet... alltifrån vilken tavla som hänger på väggen till vilket örhänge den där kvinnan mittemot mig har samtidigt som jag hänger med i två olika konversationer, intrycken bara flödar rakt igenom mig. Därför är jag också extremt ljudkänslig, men älskar musik vilket också väcker min skapande och kreativa sida.. om jag kunde föra över vibrationerna jag får i kroppen så skulle jag gjort det, för det är coolt.. en riktigt mäktig känsla.
 
Som HSP finns ju inte bara underbara sidor som ni säkert vet eller förstår. Jag klarar inte av höga ljudnivåer, skrik och personer som pratar i mun på varandra. Min hjärna bearbetar intryck i en helt galen hastighet att jag blir väldigt ofta ´hjärn-trött´. Jag kräver struktur och ordning- och reda för att jag inte ska uppleva ett stort känslokaos. Min hjärna spelar gärna med mina känslor, flera gånger dagligen. 
Även om det är just mitt högkänsliga nervsystem som är gör mig så djupsinnig, empatisk, medkännande, kreativ och begåvad, så tar det mycket energi och är väldigt svår att balansera. 
 
Jag är en sån där typisk person som ser flera sidor av en sak och tänker igenom saker och ting länge och väger för och nackdelar. Jag är ofta diplomatisk när jag tar rollen som ledare. Jag är personen som säger `men om du tänker såhär iställdet, får du då samma utfall eller känsla´.
Att kunna tänka inte bara ett-två eller tre steg före utan tio, är otroligt frustrerande och svårt att kanalisera på rätt sätt.. det skapar ofta kaos i nära förhållanden. Och jag har ofta svår ångest och rädlsa för framtiden, av tankar.. tankar som egentligen inte betyder någonting. En tanke är bara en tanke sålänge du låter den bara vara just en tanke.
 
För två år sedan blev jag klar med min ettåriga mediala utbildning, på Svenska Akademien Sverige på Soulbalance. Jag utvecklades enormt under det året och det fick mig verkligen att släppa många blockeringar och det har varit en kompetens som jag använt mycket i mitt arbete som utbildningsledare och coach. Med det vill jag säga att du som HSP är värdefull och viktig i samhället för vår allas överlevnad, men du behöver lära dig att kanalisera din begåvning för din egen skull.
 
 
 
 
 
 
 
 
Let your faith be bigger than your fears.
Love,
J
 
 
 
 
 
Kategori: HSP Taggar: HSP, HighlySensitivePersons;
Kommentera inlägget här: