En av GB glassens mörka baksida


Fan vad jag känner mig effektiv, hann läsa några sidor i den hemlige kocken på väg in till Hässleholm i morse, sökt jobb, kollat efter lägenhet, plockat ihop mig och druckit en liten kopp kaffe (inte bra med för mycket) och ska snart bege mig till inskrivningen på skolan med syster yster! Sen blir det tvätta, laga mat tills ikväll och packa sen bär det av till Sölvesborg för natten när min prins slutar jobba!

Bli rädda när ni stoppar i er vaniljglassen i sommarhettan, även om tanken är för att njuta, det är ingen äkta vanilj utan

  • etylvanillin; syntetiskt framställt av petrokemiska produkter, billigt, finns även i parfym och exempelvis toalettrengörings medel.3,5 gånger starkare än äkta vanilj.
  • vanillin; vanillinmolekyl som utvinns ur bl.a lignin som finns i exempelvis rötad gran. 400 gånger starkare än äkta vanilj, används till glassar, efterrätter, konditoriprodukter och drycker av något högra kvalitet. Försöker härma vaniljen, men lyckas inte med smaken.

Detta får du om du köper GB glass och Triumf glass, bl.a. Detta är ett knep för att sänka produktionskostnaderna för tillverkarna.

Hoppas jag inte förstörde den goda vaniljglass njutningen för er såhär i den underbara värmen.

Hold on,

Kommentera inlägget här: